30 anys amb un servei municipal d’autobusos

Un 11 d’octubre ara fa 30 anys es va aprovar la creació de TMG SAU, s’apostava per gestionar el servei públic de bus urbà a Girona a través d’una fórmula mixta entre l’Ajuntament de Girona i l’Hispano Hilarienca. Des d’aleshores l’aposta per la gestió pública ha anat augmentant i el 2016 l’Ajuntament va acabar adquirint el 100% del capital. L’aniversari sembla que passarà sense pena ni glòria a la casa gran, però són 30 anys de gestió pública d’un servei essencial per a la nostra ciutat que en aquest temps ha canviat molt, moltíssim. El nombre de línies i les seves freqüències han crescut amb la ciutat i el canvi d’hàbits de la ciutadania, que de mica en mica va veient el transport públic com una bona alternativa (en molts sentits) al cotxe privat. Per això, volem aprofitar l’ocasió per felicitar totes i tots els treballadors que han fet possible aquest servei durant tots aquests anys i que continuen portant-nos amunt i avall de la ciutat.

TMgNo tot són flors i violes, però, només cal veure com el bus urbà és un tema recorrent al ple i són contínues les mocions, precs i preguntes demanant explicacions i millores tant per part de l’oposició com fins i tot d’entitats ciutadanes. I és que els recursos destinats al bus urbà no han augmentat al ritme que ho han fet el nombre d’usuaris i usuàries, l’any 2017 s’han realitzat un total de 3.206.351 viatges, que significa el doble de fa 10 anys,  Ho demostra el fet que el cost per viatger ha baixat d’1.67€ el 2011 a l’1.56€ el 2017. Al mateix temps, cal observar que si bé des del 2005 al 2010 es va produir un creixement accelerat del nombre d’usuaris i usuàries, el creixement ha estat molt més lent coincidint amb l’etapa de govern convergent. Tenim, doncs, reptes pendents que exigeixen més inversió municipal i si l’aposta per una mobilitat més sostenible és real, si debò volem reduir el nombre de vehicles de motor a la nostra ciutat i guanyar espai per les persones, cal destinar més recursos al bus urbà. Noves línies per, per exemple, donar resposta a la mobilitat escolar, la mobilitat nocturna o enllaçar amb aparcaments dissuasius o millorar freqüències i enllaços entre línies, són reptes que s’han posat sobre la taula. Fer-los possibles requereix, sens dubte un augment del personal en una plantilla que està al límit i també un actualització de la flota que ha de passar, sens dubte per l’adaptació a la diversitat funcional i l’eficiència energètica. També, però, cal posar fil a l’agulla amb la construcció de les noves cotxeres, una necessitat reconeguda per tothom però que el govern ha estat incapaç de tirar endavant.

En definitiva, com deia, una aposta ferma pel bus urbà i un augment suficient de recursos públics són imprescindibles per fer un nou salt en la mobilitat a la nostra ciutat, però també cal plantejar debats i noves propostes com la de la gratuïtat del servei, tal i com estan fent a diverses ciutats europees, la municipalització de les línies que connecten amb altres municipis i encara estan en mans de TEISA, la potenciació de la intermodalitat en el marc de l’àrea urbana o el foment de noves formes de mobilitat com el vehicle compartit. Propostes que des de la CUP-Crida per Girona ja hem posat sobre la taula al ple municipal. I és que, de fet, TMG és actualment més que un servei d’autobusos, ja que des d’aquesta empresa pública també es gestiona el servei de Girocleta que es va municipalitzar amb èxit el 2013 i que des de llavors ha tingut un creixement exponencial. Per això, entenem que cal impulsar TMG com l’empresa pública de serveis per a la mobilitat a la ciutat incorporant-t’hi també altres serveis claus com la gestió d’aparcaments municipals. Celebrem, doncs, aquests 30 anys valorant la feina feta i donant-hi un nou impuls que ens permeti transformar la mobilitat i fer de Girona una ciutat més agradable i sostenible.


Laia Pèlach  Laia Pèlach Saget


 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s