Nou anys de Girocleta, una ciutat per endavant

Que la bicicleta és el mitjà de transport més beneficiós per a la salut és una evidència que encara viu malauradament massa silenciada. La bicicleta és bona per aquell qui la fa servir i pel conjunt de la ciutat. Allò que ara se’n diu un win-win. A Girona en els últims anys s’han fet alguns avenços. La creació del servei de la Girocleta aquesta setmana ha fet 9 anys i l’aprovació del Pla de Mobilitat ara en fa quatre han sigut eines imprescindibles per millorar la presència i la seguretat de la bicicleta a la nostra ciutat. És d’agrair aquestes apostes dels respectius governs per arribar fins aquí i cal posar-les en valor.

Ara bé, aquest reconeixement ha d’anar acompanyat sempre d’una perspectiva crítica i constructiva que permeti avançar en una Girona que l’any 2030 hagi capgirat per complert el seu model de mobilitat i l’hagi situat en un marc comparable a les ciutats del nord d’Europa, pioneres i referents en aquest tema. Urgeix fer aquest pas i més en una Girona que ja supera els 100.000 habitants i que o es mou en bicicleta, transport públic i/o compartit o es farà bàsicament insofrible i insostenible. Cal que tornem la ciutat a la gent. És en aquest sentit que es fa totalment incomprensible que aquesta setmana tornéssim a rebre queixes perquè la policia municipal està multant ciclistes que van en bici, en compte, per vorera de la carretera Barcelona on, tothom sap, que anar per la carretera és comprar números per picar la porta de Can Poch.

La caça contra el ciclista gironí s’ha convertit en una constant pel govern convergent. Mentre fan rodes de premsa explicant les bondats del seu urbanisme, el dia a dia és ple de sancions contra ciclistes, molts d’ells pel simple fet d’anar per la vorera en zones on l’alternativa és la disputa amb el cotxe sense cap seguretat. Amplien una estació de Girocleta però ens envien a jugar-nos-la cada dia per la por a ser multats. És cert que hi ha ciclistes incívics, però de conductors de vehicles de motor n’hi molts més (no respecten velocitats, pas de vianants, sorolls,…), per exemple, però en canvi l’Ajuntament no fa cap campanya específica al respecte. Es tracta de protegir vianants i ciclistes i no d’enfrontar-los entre ells perquè el cotxe visqui tranquil. I fixeu-vos que parlo de “ciclistes gironins” perquè hi ha tot un altre col•lectiu, aquell que ve a fer turisme a la ciutat, que tot i que ser com bòlids pel carrer Ciutadans, mai reben advertències. Ja se sap que Mr. Marshall… També en això hi ha classes per Convergència.

I deixeu-me fer un apunt més sobre bicicletes i seguretat. Com és que la policia municipal atura persones negres per preguntar-los d’on han tret aquella bici? Estic prou convençut que als blancs aquesta pregunta no ens la fan mai. Racisme de manual que viuen gironines i gironins en un tema tant banal com pot ser el d’anar en bicicleta per la seva ciutat. Em sembla increïble. Com deia al principi, Girona ha millorat en aquests últims anys pel que fa a la bicicleta. Se’n fa més ús i hi ha alguns carrils bici més. Tanmateix, el ritme de transformació en el model de mobilitat no és el que necessitem. Ens cal un abordatge més estructural. Conjuntament amb el transport públic i més limitacions al vehicle de motor privat, ens hem de posar les piles. I fer-ho passa també per educar en el ciclisme, en els drets i en els deures, i aprofitar la Setmana de la Mobilitat Sostenible de la qual hem passat com a ciutat, i no per posar policies amagats rere les cantonades per multar els gironins que van en bicicleta.

A Copenhage el 50 per cent de les vies ja són compartides, és a dir que els carrers són per bicicletes i per cotxes. A Girona, la dada és molt lluny d’aquestes referències internacionals. Posem-nos-hi. Amb una visió no només de ciutat, sinó de capitalitat d’àrea urbana, liderant per compartir i per facilitar que de Vilablareix a Celrà i de Sant Gregori a Quart tinguem una xarxa ciclista urbana útil i segura.


lluc @llsalellasvilar

Anuncis

Un pensament sobre “Nou anys de Girocleta, una ciutat per endavant

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s