Fartes de la pressió estètica

Les imatges publicitàries de bona part de les botigues de roba amb cossos impossibles; un autobús que passa anunciant una clínica estètica que et proposa un augment de pit o una retallada de malucs; converses de Whatsapp amb un grup d’amigues, entre mares a la sortida de l’escola o mentre esmorzes a la feina; un fulletó de propaganda de tractaments estètics a la bústia; comentaris de la parella, el pare o l’àvia sobre si t’has engreixat o aprimat; una cabina telefònica que et recorda que pots fer dieta per estar més prima; un article que apareix al Facebook sense haver-lo demanat explicant-te una dieta miraculosa; o fins i tot una farmàcia que sota el lema “operació bikini” t’incita a comprar productes per facilitar la pèrdua de pes. Com una metralladora, dia rere dia, ens arriben de tot arreu missatges sobre el nostre cos, missatges que ens diuen com ha de ser aquest nostre cos per poder complir el paper que s’espera de nosaltres, com a dones, en aquesta societat masclista en què vivim. Violència en tota regla. Impossible fugir-ne, inútil mirar cap a una altra banda, només ens queda enfrontar-nos-hi. I això és el que fem des de la campanya Construïm Municipis Feministes.

pressióEstètica

Concretament, per denunciar aquesta pressió estètica a què ens veiem sotmeses sobretot les dones per l’aliança entre el capitalisme i el patriarcat, es va portar a terme la setmana passada una acció que va consistir en penjar cartells de dones nues amb el lema “l’operació bikini ens la passem per la xona” en espais ben significatius. L’acció és sens dubte provocativa i buscava denunciar però també generar reaccions per tal de sensibilitzar la ciutadania d’aquesta violència de gota xinesa que posa en risc fins i tot la nostra salut, física i psíquica. I és que aquest és un problema greu, molt greu, encara que alguns intentin ridiculitzar-lo i banalitzar-lo. Aquesta és precisament la “gràcia”de la gota xinesa, a la primera no passa res, a la segona, tampoc, però quan les gotes es multipliquen poden fer embogir qualsevol i arribar a ser letals, igual que la pressió estètica que pot generar malestar i incomoditat a moltes però també discriminació (no us perdeu l’article de Crític “Quiz de l’estiu: què saps sobre la gordofòbia?”), depressió i trastorns alimentaris que en ocasions poden tenir finals nefastos. Violència en tota regla, doncs, tot i que prou subtil perquè sovint passi desapercebuda, i de la qual moltes no som prou conscients. Per això reivindiquem aquesta acció i esperem que es multipliquin arreu, perquè fer-nos-en conscients és el primer pas per poder-hi fer front. Diem no a la pressió estètica: l’operació bikini ens la passem per la xona.


Laia Pèlach  Laia Pèlach Saget


 

Anuncis

3 pensaments sobre “Fartes de la pressió estètica

  1. Potser vostè i les seves conegudes es passen aquestes campanyes per la xona. Però pensi que potser hi han altres dones que no, i que en treuen profit de tot això (al cap i a la fi, crec que els descomptes anunciats a l’aparador són en vestits, pas en farmacs o aliments “miraculosos”).

    S’ha d’utilitzar el seny a tothora, i de la mateixa manera que als homes se’ns diu que podem matenir unes ereccions del tot il·lusories gràcies a segons quines substàncies i a segons quins tractaments clínics, doncs hem d’utilitzar el seny per creure’ns o no aquest missatge publicitari.
    El que no hauriem de fer és empastifar la propietat aliena [per cert, les ordenançes locals sobre l’enganxament de cartells, la CUP se les passen per les parts baixes?] o impedir violentament el lliure albir. Seria millor dedicar-se a fer talders i cursos sobre hàbits de vida saludable, control de pes, maneres per alliberar-se del consum de substàncies nocives o el perill que comporten segons quines activitats sexuals. Però clar, això és menys vistós -i mehys violent- que enganxar a un aparador el cos d’una dona nua.

    Atentament

    • Aquesta és una acció de denúncia i sensibilització, de violenta no en té res. De fet la imatge d’un cos nu real diria que és fins i tot poètica, el que passa és que els que estem acostumats a veure no són reals. Precisament, violència és la pressió estètica que genera aquest bombardeig continu d’imatges i missatges. El seny només l’hem de tenir els que rebem aquests missatges o el podem exigir a qui els promou per un interès únicament econòmic i mercantilista?I si hi ha persones que no són capaces de fer front a aquesta pressió, sobretot en moments vitals de més vulnerabilitat com l’adolescència? No li demano que comparteixi les formes de l’acció però sí que m’agradaria que fes un esforç per llegir l’article i anar una mica més enllà reflexionant sobre l’impacte que té aquesta pressió estètica sobre les dones que té en el seu entorn proper, potser podria mirar algun reportatge sobre trastorns alimentaris o llegir l’article sobre la “gordofòbia” existent a la nostra societat. La campanya no va contra cap dona consumidora d’aquests productes, nosaltres mateixes ho som també o és que creu que a nosaltres no ens afecta aquesta pressió?

      • “de violenta [l’acció] no en té res”, això ho tindria de dir el propietari o propietaria de la botiga de roba on vau enganxar els cartells.
        El seu article diu el què diu, i prou (no vulgui fer veure allò que no existeix). Si vol anar més enllà de les mentides que sovint ens volen impossar els uns i els altres, llegeixi -al meu comentari- que “fora millor fer tallers i conferències sobre sobre hàbits de vida saludable, control de pes, maneres per alliberar-se del consum de substàncies nocives o el perill que comporten segons quines activitats sexuals” i no malmetre esforços i diners (també per netejar la bruticia que algú pot fer a l’hora d’enganxar cartells fora dels llocs habilitats per això) en accions del tot infantils.

        Atentament

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s