Si vols aparcar hauràs de pagar

Els últims plens municipals compten sempre amb una fotografia abans de la sessió – dilluns era el Trueta – que busca desviar l’atenció sobre el contingut de l’espai de debat institucional per excel·lència. Aquest mes de juny, però, la jugada comunicativa no va obtenir l’efecte desitjat perquè sobre la taula hi havia la proposta sociovergent d’instal·lar una nova taxa de pagament pels aparcaments en superfície a la ciutat (2 euros tot un dia i 1 euro per nit si ets veí). És la proposta que s’ha popularitzat com el negoci de l’aparcament de la Copa però que, tal com recordàvem dilluns, podria estar pensada no només per aquest espai sinó per molts altres de la ciutat. I és que, de fet, un dels grans problemes de la decisió unilateral del govern sobre el pagament d’aparcaments de superfícies és que ni tan sols ha anat acompanyada d’una previsió i calendarització d’establiment d’espais concrets on es vol aplicar. Volien un xec en blanc. I lògicament ningú de l’oposició el va voler signar.

Però aquest no és l’únic problema d’origen de la proposta cuinada pels regidors Alcalà (PDECAT) i Paneque (PSC). L’aparcament de pagament, per exemple, no ha estat acordat amb els veïns i veïnes dels barris adjacents a la suposada zona afectada, Pedret i Barri Vell, que han vist, majoritàriament, la decisió com un nou atac a les garanties de viure amb qualitat en els seus barris. I en porten una colla. Així mateix, l’anunci tampoc inclou un pla d’acompanyament que situï quins mecanismes de transport públic, ja sigui autobusos o Girocleta, es posaran a l’entrada Nord de la ciutat per garantir que els anomenats espais dissuasius d’aparcament tinguin unes contrapartides que els facin realment interessants i que els dotin de la utilitat que han de tenir. Finalment, una pregunta que sobrevola amb silenci tot el debat: com és que ningú fa esment als dos aparcaments soterranis tancats ara mateix a la ciutat: un a la Plaça Miquel de Palol i a l’altre sota el Parc Central (amb prop de 1000 places)? No són espais que s’haurien de contemplar davant un canvi estructural en la mobilitat com el que proposa el Govern sociovergent?

La reducció del trànsit motoritzat a la ciutat és un objectiu imprescindible. I aquesta reducció ha d’anar del centre cap a fora. Sens dubte. Per fer-ho calen mesures noves i arriscades. També d’acord. Fins i tot: mesures que puguin semblar estrafolàries en el present i un encert en el futur. No seria pas la primera vegada. En aquest sentit, nosaltres tan sols demanem que es compleixin dues premisses: d’un costat que els veïns d’aquells indrets afectats no n’hagin d’assumir el cost (la proposta actual així ho fa perquè ja m’explicaràs qui agafa el cotxe a 3/4 de 8 del matí i el torna a 1/4 d’11 e la nit) i que en paral·lel es donin garanties de mobilitat amb transport públic incloses en el preu d’aparcament que no encareixi encara més la vida dels treballadors i les treballadores que venen a Girona en cotxe perquè el model de transport públic és un nyap. Ens semblen mesures de lògica política que permeten acomplir objectius compartits, reduir l’ús del cotxe i garantir drets a veïns i treballadors.

Veurem, però, on queden aquestes propostes. Si hom ha de fer cas al desgavell que va ser l’explicació de la proposta en la comissió informativa prèvia al ple ja pateix. I és que aquell dia dels regidors de l’equip de govern n’hi havia que no sabien que existia la proposta, n’hi havien que deien que era general i que no s’havia decidit quin emplaçament tindria aquest nou aparcament de pagament i n’hi havia que t’explicaven que seria tant sí com no a la Copa. I l’oposició esparverada. Descoordinació i ridícul polític. Tot a porta tancada, és clar. Ja se’n cuiden prou que les fotos siguin abans del ple i amb altres temes. El que dèiem. Mentrestant, però, la realitat és la que és i la mesura proposada només ha generat descomprensió.


lluc  @llucsalellas


Anuncis

2 pensaments sobre “Si vols aparcar hauràs de pagar

  1. Benvolgut lluc ,

    Trobo molt trist la aprovació d’aquesta proposta es veritat que hi ha un problema de mobilitat a Girona amb el tema de vehicles . el problema crec que no s’arregla privatitzant aparcaments . Crec que avanç de fer les coses s’ha de pensar i això l’ajuntament no ho ha fet. Com creu l’ajuntament que afectarà els petits comerços i botigues de Girona o el mercat setmanal de la devesa hi ha molta gent de fora de Girona que anava a aparcar a la Devesa per anar a comprar i ara deixaran d’anar. Això els que sortiran guanyant seran el centres i complexos comercials , també hi ha els treballadors/es que venen a treballar cada dia a Girona i ara tindran que anar pagant perquè casi tot el que hi ha es zona blava i ara això del pagament tou, o els estudiants/as que anem cada dia a la universitat aparcar a les àguiles cada cop es pitjor aparcar i el transport públic es pèssim t’has de adaptar al horaris si tens la teva empresa pots fer però si treballes per altres no , a mes el cost econòmic de pagar per aparcar ja que cada cop queden menys aparcaments gratuïts i hi ha gent que no es pot permetre pagar aquesta quantitat tot un any . Crec que s’ha de plantejar un canvi però no crec que aquest model sigui el mes adequat. Cal platejar a part del que deies al article perquè hi ha tantes zones blaves buides , només cal passar un dia entre setmana per la zona güell i veuràs aparcaments de zona blava /verda vuits i no només en aquesta zona sino a molts d’altres.

    Crec que en comptes de anar endavant aquest ajuntament va endarrera , aquest tema era un tema que s’ha fet de mala manera i això comportara problemes per la ciutat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s