Girona té estació d’autobusos nova

A finals de la setmana passada el Govern de la Generalitat i l’alcaldessa de Girona inauguraven la nova estació d’autobusos de la ciutat. És soterrada, nova de trinca i els responsables polítics parlaven de l’orgull amb què els gironins i gironines han rebut aquesta obra. La meva sensació, però, és que la nova estació ha estat més aviat rebuda amb indiferència entre la ciutadania. I per què ha passat això? Per què si s’inaugura una infraestructura d’aquest nivell i amb aquesta sofistificació, la resposta és més aviat tèbia? Es fa difícil de dir però crec que val la pena recordar alguns elements claus relacionats amb l’obra per entendre on som.

En primer lloc, l’obra arriba amb molts anys de retard i amb un Parc Central que superarà d’aquí poc els nou anys consecutius d’obres i de nyaps. La seva inauguració, recordem que és una estació soterrada, no canvia l’escenari dantesc i etern que viuen els veïns i veïnes amb la incertesa permanent sobre si ara les obres s’acabaran de debò. En segon lloc, l’obra no significa una millora substancial per a les persones usuàries dels cotxes de línia. De fet, tot i les millores tecnològiques i el fet d’estar resguardat de les imprevisibles condicions meteorològiques, avui anar fins a agafar l’autocar representa més temps i no per força més confortabilitat que la que existia fins a la setmana passada. En tercer lloc, tots els veïns que viuen a la part Sud de la ciutat han vist com l’estació ha estat ideada per haver de sortir sempre pel nord de l’estació, per dins l’estació de tren, malgrat que hi hagi línies d’autocar que et deixin just a sota de la Plaça Europa. El dia de la visita prèvia a la inauguració vaig fer precisament aquest trajecte amb altres regidors i la sensació compartida de fer una volta inútil va ser apoteòsica. El temps dirà quins efectes té aquest error. Finalment, la incapacitat del govern municipal d’explicar al veïnat de Sant Narcís com es garantirà el control de la contaminació acústica i de gasos (milers d’autobusos entraran i sortiran per una única rampa a la Plaça Europa) tampoc ens fa definir la situació com a gaire més il·lusionadora.

Tot plegat fa que estiguem contents però no eufòrics amb la nova infraestructura a la ciutat. Cal ser sincers. I segurament no estem sols en aquesta sensació. Perquè a més a més, cal sumar-hi l’incompliment del compromís electoral i del programa de Govern de la sociovergència gironina que deia que es faria un procés participatiu per definir com ha de ser el futur de l’actual Plaça Espanya, espai on teníem fins ara l’estació d’autobusos. D’aquell compromís, no n’hem vist absolutament res. Han passat els mesos, la nova estació ha arribat i encara no sabem si ni tan sols recuperarem l’antiga màquina del trenet de Sant Feliu que va ser extreta primer de la mateixa plaça i posteriorment de la Gran Via Jaume I per posar-hi el monument de Manaies. Tenim desenes de metres quadrats que queden buits i no sabem ni previsions ni tampoc propostes sobre què volem que sigui la plaça. Així és com es governa la ciutat? Des de la CUP-Crida per Girona continuem defensant una plaça que sigui un espai de transició i desfronterització entre Sant Narcís i l’Eixample que viuen ja prou dividits com a conseqüència de la carretera Barcelona i la via del tren. I pensem que el projecte s’ha de fer d’acord amb el veïnat i plantejar, si cal, un canvi de nom pel d’una persona vinculada a la ciutat i que sigui mereixedora d’una plaça. La llista és llarga.

Ja ho veieu. La setmana passada inauguràvem una estació d’autobusos, benvinguda, però ens queden moltes coses al tinter. Seguirem proposant i empenyent perquè es facin. Aquesta és la nostra filosofia i, sobretot, garantirem que l’estació soterrada no acabi com les que si heu viatjat al Regne Unit en autocar, ja deveu conèixer: un espai altament contaminat, deixat i on el que més desitges és poder sortir a l’aire lliure per tornar a respirar. I en aquest tema, tant el model de concessió, la gestió que se’n faci (amb l’obligatorietat de revertir les pèrdues) i també la renovació de la flota d’autocars cap a models híbrids i elèctrics són elements que caldrà posar sobre la taula. Hi serem.


lluc  @llucsalellas


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s