Absentisme escolar. I la prevenció?

Fa unes setmanes es va fer públic que s’havien imposat dues multes a famílies per l’absentisme escolar dels seus fills i/o filles. La notícia va ser rebuda com un gran èxit i a mi això em va generar preocupació, perquè si bé comparteixo la idea que cal tenir utilitzar tots els recursos possibles per garantir la igualtat d’oportunitats de tota la mainada també és cert que interpreto una notícia com aquesta com un fracàs del sistema per aconseguir aquesta equitat.

En primer lloc, em va saber greu que ningú expliqués l’origen d’aquesta actuació. El 2009 el Consell Municipal d’Educació (CME) aprovava un document (del que ja he parlat en altres ocasions) impulsat des de la regidoria d’Educació amb la Núria Terés al capdavant. Sota el títol “Mesures educatives per a la millora de l’èxit escolar i la cohesió social a la ciutat” el document incloïa una llista d’accions molt diverses amb l’objectiu de millorar la cohesió social, mitigar els desequilibris educatius i assolir una educació de qualitat per a tota la ciutadania. Una d’elles era l’elaboració d’un pla d’absentisme que es va concretar en el Protocol d’actuació per a l’atenció i eradicació de l’absentisme escolar a la ciutat de Girona (http://www2.girona.cat/documents/11622/161509/Protocol-Absentisme-Escolar.pdf). El protocol tenia i té per objectiu “aconseguir la plena escolarització de tots els infants d’entre 6 i 16 anys de la ciutat” contemplant la necessitat de fer una tasca de prevenció des de P3. Per això preveia la creació d’una estructura d’organització a tres nivells que havien de ser la clau del desenvolupament del protocol: els centres educatius, la Comissió Tècnica d’Absentisme i la Comissió d’Absentisme de Ciutat. Les actuacions que s’han fet públiques darrerament parteixen d’aquesta tasca i crec que en primer lloc és de justícia reconèixer l’encert de l’aleshores regidora d’educació.

Girona. Ajuntament. Reunió  a la Sala de Junta de Govern Local, d?una reunió prèvia a la roda de premsa amb els diferents representants que participen a la Comissió d?Absentisme de Ciutat.Aquest punt de partida, em serveix per qüestionar el triomfalisme expressat per part de diversos grups municipals tant al govern com a l’oposició davant d’aquesta notícia perquè, com deia, per mi la notícia mostra un fracàs del sistema. En primer lloc, no puc evitar insistir en què el protocol contra l’absentisme era una més de tot un conjunt de mesures la majoria de les quals van ser desballestades o ignorades amb l’entrada al govern de CiU en el mandat passat i poques d’elles es mantenen avui en dia, fet que evidentment no facilita la tasca preventiva sobre l’absentisme.

En segon lloc, entrant en el protocol en concret, he pogut parlar amb persones implicades en aquesta tasca de  lluita contra l’absentisme i entenc que es valori positivament que la via de la sanció administrativa finalment s’hagi fet efectiva però em preocupa la inexistència de contrapunt en termes de prevenció i la nul·la autocrítica per part del govern. De fet, aquests mateixos professionals són crítics amb la lentitud del protocol i el poc lideratge i compromís del govern actual amb el mateix de qui esperarien que donés agilitat al seu funcionament. Va costar molt que aquest protocol fos assumit pels diferents organismes i administracions implicades i són molts els professionals que hi han dedicat molts esforços per veure com l’actual govern l’utilitza només com una eina de propaganda.

A més, el protocol també plantejava la importància de la prevenció per evitar situacions com aquesta, reconeixent la importància, d’una banda, de les circumstàncies personals i de l’entorn (condicionants socials, econòmics i culturals) i, de l’altra, de les pràctiques educatives. En aquesta vessant, però, fa temps que enlloc de fer passes endavant les fem enrere. La reducció de recursos al Projecte d’Acompanyament a l’Escolarització (PAE), contemplat en el marc del Programa de Desenvolupament Comunitari Integrant Accions de Girona Est, n’és un exemple. Aquest projecte ofereix suport individualitzat a alumnes en risc d’exclusió social que cursen Educació Secundària Obligatòria amb l’objectiu de garantir l’èxit en aquesta etapa formativa i, per això, treballa en coordinació amb la família del jove i el centre escolar on l’alumne es troba matriculat. El projecte s’impulsa des de l’àrea d’Igualtats, Drets Socials, Treball, Joventut i Seguretat de l’Ajuntament de Girona en col·laboració amb diverses entitats com Càritas, ADIS o ASS i el cas és que quan CiU va entrar el govern va reduir considerablement l’aportació que hi fa. Així es va passar, per exemple, de cobrir la dedicació de tres professionals “tutores PAES” a mitja o de 5 tutores del Servei d’Intervenció Educativa a 2. Aquesta és la informació que no apareixia a la notícia però que demostra com l’actual govern utilitza els anuncis de suposats èxits per amagar el que en realitat és una reducció de recursos en aquest cas en termes de prevenció de l’absentisme.


Laia Pèlach  Laia Pèlach Saget


 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s