Càrrecs a dit al govern de Girona: una dinàmica que cal canviar

La setmana passada vam conèixer la sentència sobre el recurs judicial que des de la CUP-Crida per Girona vam presentar contra el govern de l’Ajuntament de Girona, per haver nomenat càrrecs a dit per realitzar tasques directives. Com ja vam explicar en aquest article, la llei diu molt clarament que el personal eventual -allò que comunament anomenem càrrecs de confiança- només pot realitzar funcions “de confiança i assessorament especial”, i, per tant, qualsevol plaça per a desenvolupar funcions de direcció ha proveir-se mitjançant procediments que garanteixin la publicitat i concurrència. Sabem que en el cas de l’Ajuntament de Girona això s’està incomplint, i que el govern utilitza personal eventual per a feines de tipus directiu.

Des que la CUP va obtenir representació al consistori gironí, el 2011, hem treballat políticament per reduir el màxim el nombre de càrrecs de confiança de la institució, i hem alertat reiteradament el govern de l’existència d’un problema legal amb la forma com s’ha estat nomenant el personal eventual i amb les tasques que han estat realitzant aquestes persones. El 2015, després de quatre anys d’intentar sense èxit per la via del diàleg i la negociació que el govern replantegés la qüestió per adequar-se a la llei, vam decidir impugnar judicialment els nomenaments que es van fer a principi de mandat.

Passat un any i mig, ha arribat la sentència. D’una banda, la jutgessa evita pronunciar-se sobre tota una sèrie de nomenaments que en l’actualitat ja no són vigents, perquè considera que no té sentit emetre posicionaments envers actes administratius que ja s’han extingit. Concretament, es tracta del personal eventual que va cessar en el moment que Carles Puigdemont va renunciar a l’alcaldia, el gener del 2016, i que ja no va tornar a ser nomenat. En relació amb això, ens sembla greu que per culpa de la lentitud del sistema judicial no s’hagi pogut jutjar i resoldre a temps el recurs relatiu a aquests nomenaments.

Respecte al personal eventual del govern que encara és vigent, la jutgessa considera que la modificació de la relació de llocs de treball de l’Ajuntament de Girona aprovada al ple municipal el desembre del 2015, en què es definien les funcions específiques d’aquests càrrecs, és suficient per considerar motivats els nomenaments i ben definides la places que han d’ocupar, en el marc del que la llei estableix com a personal eventual. Per tant, la jutgessa ve a constatar que prèviament a aquesta modificació de la relació de llocs de treball, la praxi dels successius governs -des dels primers nomenaments, que daten d’abans del 2011, fins als nomenaments que van ser objecte d’aquest recurs- respecte a la designació i al desenvolupament de funcions per part de personal eventual ha estat improcedent.

Així doncs, tot aquest procés judicial, des de la interposició del recurs per part de la CUP fins a la resolució emesa per la jutgessa, ha servit perquè el govern sociovergent de l’Ajuntament de Girona es posi les piles i sigui més curós a l’hora de nomenar i designar tasques als càrrecs de confiança. Sens dubte, ha estat un pas endavant que ha permès, per exemple, que figures inequívocament directives com el gerent hagin desaparegut. Tot i aquesta millora formal, però, sabem que a la pràctica molts d’aquests càrrecs de confiança continuen desenvolupant avui funcions directives. Ho sabem perquè alguns treballadors i treballadores ens ho traslladen, i perquè sovint ho veiem amb els nostres propis ulls. I això ha de canviar.

Queda feina per fer, i per això des de la CUP-Crida per Girona proposem que en els propers mesos l’Ajuntament de Girona es doti d’un protocol que reguli i limiti la contractació de càrrecs de confiança, i que pugui garantir que les tasques que desenvolupin siguin coherents amb allò que preveu la llei. Un document que reguli els càrrecs de confiança del govern i que també serveixi per al nomenament dels assessors del grups municipals, on des de fa temps demanem canvis, millores i control. Tot plegat per garantir una política de personal a la nostra administració local basada en la igualtat d’oportunitats en base al mèrit i a les capacitats, i una gestió per part dels representants polítics el màxim de transparent, ètica i amb vocació de servei públic.


Laia Pèlach, Lluc Salellas      Laia Pèlach i Lluc Salellas


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s