6000 entrades gratuïtes en un any

La cultura a Girona és sovint encara un luxe. Si més no, en alguns espectacles que ens visiten. I parlo de luxe perquè els preus de les entrades dificulten que una majoria de la població pugui anar de forma recorrent a escenaris com el Teatre Municipal i l’Auditori. No ho dic per dir. Si agafem dades de l’Agència Tributària, un home gironí guanya de mitjana uns 19.000 euros anuals i una dona uns 15.000. Unes xifres que són incompatibles, amb el cost de vida actual, amb gastar-se 70 euros mensuals, per exemple, per assistir a dos o tres espectacles culturals de la ciutat. Aquest és un fet contrastable que no treu que és cert que l’Ajuntament hagi començat a preveure fórmules, encara reduïdes, de facilitar l’accés a la cultura d’auditori i teatre al màxim de gent possible. Un fet no contradiu l’altre.

auditori

Tanmateix, en aquest punt apareix un segon debat sovint oblidat en l’esfera pública. Totes les entrades de l’Auditori i el Teatre Municipal són posades a la venda per ajudar a sufragar el cost dels espectacles? La resposta és que no. Com ja hem comentat més d’una vegada, els 25 regidors de l’Ajuntament, per exemple, tenim dret a recollir dues entrades gratuïtes per cada espectacle. Una mesura que pot ser entesa en els casos de l’alcaldessa o el regidor de cultura, però no pas pel conjunt d’electes. Des del primer dia, els regidors de la CUP-Crida per Girona hem rebutjat fer servir aquest privilegi i hem demanat que es fes públic quantes entrades es donen cada any amb aquesta finalitat i que se sabés quins grups o regidors en feien més servei. Ens hem quedat sols. Cap altre partit ho ha fet. Com a exercici de transparència i perquè si és bo que passi, deu ser bo que se sàpiga. L’equip de govern de CiU i el PSC sempre s’hi ha negat en rodó i cada any hem hagut d’entrar una pregunta per poder tenir les dades. Unes dades, per cert, que no inclouen qui i quan demana entrades perquè quan les recullen ningú fa la tasca de registrar-ho. Ah macos.

Les dades del 2015, exlcoses les del Temporada Alta perquè van a part, són similars a les de l’any anterior. És a dir, mantenim el model. La suma de les entrades per electes (476 en un any) més aquelles que s’ofereixen a persones privades, algunes patrocinadores d’altres no (5581), arriba a la xifra de 6057 entrades que s’han ofert a cost 0 a assistents. Una xifra que representa un 13,13 per cent de l’aforament dels espectacles de l’Auditori i el Teatre Municipal durant l’any 2015. Una dada, que tenint en compte que en molts espectacles hi ha gironins i gironines sense privilegis, la majoria, que es queden sense entrades,  hauria de ser reduïda dràsticament. Així, si per exemple d’aquestes 6000 baixéssim a unes 1000 entrades a cost 0 anuals, les imprescindibles per compromissos extraordinaris, i poséssim les 5000 restant a la venda (a uns 20 euros), tindríem 100.000 euros més d’ingressos. Uns números que poden semblar el conte de la lletera però que segur que podrien servir per millorar els programes de facilitar l’accés a la cultura al conjunt de la població gironina.


lluc  @llucsalellas


Anuncis

4 pensaments sobre “6000 entrades gratuïtes en un any

  1. Xq no repartir-ne les 1000 entre les escoles x promocionar accés a joves al teatre? Apart la resta a la venta i reduir iva com al teatre de Bescanó

  2. Crec que la questió que plantejes, amb la que hi estic d’acord, pot servir per obrir un debat més ample sobre entreteniment i ciutat; el paper que ha de jugar el teatre en la vida social de la societat, així com els espais teatrals.
    ¿Estant justificades les inversions en aquests edificis singulars i sumptuosos per una cultura elitista? Aquest model cultural no solament no té en compte les necessitats de la majoria dels ciutadans, sinó que tampoc és alternativa per la majoria d’actors; que, per treballar en el seu ofici, han de fer de bufons dels turistes, que venen a veure Temporada Alta o algun altre dels megaespectacles per “atraure turistes”. Si volem que la nostre societat sigui culta, i no hagi d’anar nord enllà per viure en una societat mes civilitzada, potser seria bo, que s’invertis en un entreteniment de qualitat i públic per la gent que viu en els barris; el que seria una font de treball pels profesionals de l’entreteniment, que treballen de qualsevol cosa, i no en l’ofici que han invertit, temps i recursos, per aprendre a fer pensar a la gent a través de l’entreteniment. A Girona sobre camarers i falten actors i actrius.

    • Reinald estic plenament d’acord que el debat hauria de ser més gran i abarcar problemes de fons com el que planteges. Sens dubte. En aquesta ocasió he mirat d’explicar una realitat molt concreta que és el funcionament de les entrades VIP’s

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s