La participança que ens falta

Arran de la voluntat d’impulsar una iniciativa ciutadana sobre els serveis funeraris, he repassat el Reglament de la Participança (oficialment Reglament regulador de les institucions de la participança i de la gestió de conflictes de l’Ajuntament de Girona) i he pensat en en Francesc Ferrer, el seu impulsor i defensor. Precisament aquesta setmana se li fa un homenatge, en el desè aniversari de la seva mort. El reglament, per tant, té més de 10 anys, però en canvi és absolutament desconegut. Una llàstima.
En el seu moment vam ser-hi crítics, convençuts que es podia anar més enllà. No hem deixat d’estar-ho, però el cert és que veient la realitat actual a l’Ajuntament de Girona pel que fa a participació podríem arribar a pensar que la “participança” es va avançar al temps. O potser, és que n’hi ha que enlloc d’anar endavant, simplement han anat enrere.
El reglament posava les bases de la participació ciutadana i preveu una sèrie d’òrgans de participació o de gestió de conflictes que mai han estat creats, activats o actualitzats (comitè d’ètica de la policia municipal, tribunal local d’arbitratge, comitès d’assessorament tècnic i jurídics….) i diversos instruments que poques vegades o mai han estat utilitzats (el nucli d’intervenció participativa, dret de proposta, dret de debat o el mateix dret d’iniciativa ciutadana, entre d’altres). No és casualitat que hagi anat així, la mort del seu ideòleg poc després de la seva aprovació, el desinterès posterior i l’entrada a l’ajuntament d’un govern que entén la participació bàsicament com una eina de publicitat i clientelisme camuflat han conduït el reglament a l’oblit.
Aquest govern, precisament, es vanta d’haver fet passos en participació que no s’havien fet mai abans com ara els mateixos pressupostos participats. No negaré aquest fet i no vull entrar avui a valorar aquesta experiència, ja ho hem fet en altres ocasions, però hi ha fets ben significatius que ajuden a entendre com la participació no és ni de lluny una aposta del govern de CiU.
El servei de participació de l’Ajuntament de Girona la formen avui dues tècniques que, a més a més, han arribat a l’àrea tot just fa uns mesos, a l’inici d’aquest mandat. El servei va quedar sense responsable quan la persona que el liderava va passar a assumir un altre càrrec també amb el nou cartipàs. El servei disposa d’un dels pressupostos més petits de tot l’Ajuntament, només per sobre del del Defensor de la Ciutadania, i enguany pràcticament només cobreix la consulta sobre els pressupostos participatius. Tot plegat ens dóna la imatge d’una àrea menystinguda. A això, hi hem de sumar l’absoluta manca de línies polítiques de treball en aquest àmbit. Si mirem el pla de govern per aquest mandat (4 anys), en l’àrea de participació només es plantegen 3 accions: seguir treballant per a la consolidació dels Pressupostos Participats, donar suport a les entitats per fer front a la Llei d’impost de societats i treballar per millorar la qualitat i el temps de resposta a les incidències. D’aquestes només la primera té relació directa amb el servei de participació. Això és tot el que proposa el govern de CiU pel que fa a participació en aquest mandat: una misèria.
És evident, doncs, que en un context com aquest, sense recursos humans ni materials ni una línia clara de treball malauradament no es pot esperar gaire res en l’àmbit de participació a la ciutat, ni tan sols el desenvolupament d’un reglament aprovat fa més de 10 anys, el de la Participança. Esperem, com a mínim, que aquests dies ningú tingui la gosadia de reivindicar-lo, seria vergonyós.


Laia Pèlach  Laia Pèlach Saget


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s