Crònica 9. Patronat de Turisme: esmenes

Del Patronat de Turisme i el seu funcionament en parlarem un dia amb calma. L’experiència personal de sis mesos en aquest organisme acumula reflexions que caldrà vessar sobre el paper aviat. Tanmateix, m’agradaria centrar-me ara en el Pla d’Accions del 2016, presentat aquesta setmana amb una bona repercussió pública i sobre el qual em sembla interessant aportar-hi l’opinió cupaire. I més, en un tema del qual nosaltres sovint en parlem poc malgrat ser un motor econòmic a la demarcació. Autocrítica davant de tot. Aquest Pla es va aprovar en el Consell Assessor del Patronat, del qual en sóc membre com a portaveu de la CUP a la Diputació, dijous passat. L’espai escollit per la reunió va ser el Mas Marroch on els presents, excepte algú més i jo que vam anar directament a la reunió, van gaudir d’un dinar assumit pel prlogovcbpblau-1opi Patronat com a gest d’agraïment per la col·laboració. Ho explico a tall de transparència. Posem-nos, doncs, a l’hora del cafè.

A la reunió se’ns va presentar aquest Pla d’Accions. El debat va ser més aviat misèrrim. Hi havia un assentiment general per part dels consellers respecte a la proposta presentada que, cal dir, té aspectes interessants com el propi Patronat ja ha destacat. En aquest context, vaig prendre la paraula com a diputat cupaire per explicar el nostre punt de vista. Unes opinions que, en cap cas eren de màxims, sinó que buscaven, de forma constructiva, aportar elements que milloressin el que allà s’estava proposant. És a dir, no vaig fer l’esmena a la totalitat que com a CUP hem fet altres vegades i que caldrà continuar fent, sinó que vaig apuntar 7 punts que, des del nostre punt de vista, manquen en aquest Pla d’Accions 2016. Us els explico tot seguit.

Indicadors. El Pla d’Accions del 2016 es presenta sense tenir uns indicadors clars, públics i coneguts que ens permetin avaluar a fons les inversions fetes durant aquest 2015. Ens movem amb sensacions i opinions dels empresaris. Necessàries però insuficients.

Transparència. La majoria de gironins i gironines no saben com es gasten els 5 milions d’Euros públics que suporten el Patronat de Turisme. Jo ho he après aquests mesos. I mira que el propi Patronat fa moltes activitats, especialment adreçades al sector. Per això vam demanar un pla d’actuacions per fer arribar la tasca del Patronat al ciutadà, que la conegui, la valori, la fiscalitzi i en proposi canvis. Perquè el turisme no només afecta a uns quants sinó que és un tema transversal. Un autèntic llevaneus que no deixa res igual per allà on passa. En positiu i en negatiu.

Tractament de salut i bellesa. Sóc crític amb la proposta que sigui el Patronat de Turisme qui financi un producte que relacioni la gastronomia amb la salut i la bellesa. Es veu que és la segona part d’un primer producte que ja es va fer en anteriors edicions i que va donar com a resultat un «suc» vinculat a la ciutat de Girona. Primera notícia. Vaig mostrar el meu desacord en destinar part del pressupost en dissenyar, produir i promocionar aquest tipus de productes des de l’àmbit públic.

Game of Thrones. Quin és la línia de treball en aquest àmbit? La resposta va ser projectar i fer arribar el més lluny possible l’estrena de la sisena temporada. Lògic amb la línia desenvolupada en els últims mesos. La nostra percepció sobre com s’ha gestionat aquest producte bo sabeu que no és la mateixa. Qüestió de fons.

Israel. Es fa una aposta estratègica pel mercat israelià. D’acord. Som amants de la cultura jueva i el seu patrimoni. Vagi per endavant. Ara bé, caldrà que vigilem amb qui desenvolupem acords en els propers mesos. És bo de recordar que una bona part de les institucions públiques israelianes, avui en dia, són impulsores d’un autèntic apartheid respecte la població palestina.

Turisme inclusiu. Fan falta noves propostes i un treball més aprofundit en l’àmbit del Turisme inclusiu, pensat especialment per a persones amb discapacitats i del qual estaria bé que en fóssim un referent Europeu. Com també del turisme solidari, de descoberta de projectes socialment interessants que vinculin territori i economia justa, per exemple. Queda camí per recórrer.

Cap dona. Un dels punts estratègics del Pla era fer una llista de persones que poden ajudar-nos a referenciar la Costa Brava i el Pirineu al món. De la vintena de noms, cap de dona. Un escàndol. Masclisme inherent que m’esparvera. Que m’emprenya fort. I ho vaig expressar. Aquesta va ser l’única crítica que van assumir de tot el meu discurs. Avui, si mireu el document veureu que proposen la Baronessa Tyssen i la Pilar Rahola. Res més. 0_0

Les meves propostes van ser especialment menystingudes per les intervencions que em van succeir. Havia trencat la monotonia. No pas d’aquella reunió. Sinó d’una dinàmica de temps. Les meves idees els van molestar. I així ho van expressar. Alguns d’ells, alterats. Em vaig quedar públicament sol. Aguantant el ruixat. El motiu? El punt de vista crític i públic. Haver transmès unes idees que, lluny del Mas Marroch, són compartides per gent. Com a mínim per la parròquia cupaire. Trencar el mur és una primera victòria. No pas per mi. Ni per la CUP. Sinó perquè la diversitat i l’esquerda al pensament únic són imprescindibles.


lluc  @llucsalellas


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s