Qui entra sense pagar a l’Auditori i al Teatre Municipal?

Sabeu que la CUP-Crida per Girona té un compromís amb la transparència. En fer públic aspectes que sabem que sovint tenen lloc a Girona però que són sovint igualment invisibilitzats. Un d’ells, que fa temps que volem conèixer i explicar-vos, és el de repartiment d’entrades gratuïtes per «compromisos» de patrocinis i institucionals en els actes culturals que es fan, per exemple, a l’Auditori i al Teatre Municipal. Bé, doncs dos mesos després de demanar la informació sobre quanta gent i qui va accedir gratuïtament als espectacles del curs 2014-2015, alcaldia ens ha donat finalment la resposta. Una resposta que, més enllà d’incomplir els terminis de temps que marcaauca-del-born-exhaurides_0 el reglament municipal, es queda, a més a més, a mig camí.

Us la resumeixo. Per començar, de tot el que passa a Temporada Alta, l’Ajuntament no en té cap informació malgrat ser-ne el coorganitzador, posar-hi una subvenció de 400.00 euros i tenir el 50% de la marca. Ni quanta gent, ni com, ni qui té entrades a cost zero. Incomprensible. Problema de fiscalització de l’Ajuntament. Del que passa la resta de l’any, sí que en tenim dades. Així, entre el setembre de 2014 i el de 2015, un 18,9% dels espectadors de l’Auditori i un 9,47% dels espectadors del Municipal han entrat sense abonar el cost de l’entrada. Dit d’una altra manera: 6423 d’un total de 38672 espectadors que van anar al Teatre/Auditori durant aquest període, sense comptar Temporada Alta, ho van fer gratuïtament. Les xifres canten per si soles. Cert és que aquí s’inclouen tiquets per a patrons, mecenes, mitjans, campanyes (sense especificar), «compromisos» com també per a protocol, és a dir representants polítics que, en total, sumen al voltant de 500 entrades anuals. Repeteixo: sense tenir en compte Temporada Alta. I això que els de la CUP-Crida per Girona, com sabeu, hi vam renunciar des de bon principi. Els únics.

Del tradicional conte de la lletera, la història n’ha tret moltes lliçons. Aquí, per exemple, fent càlculs ràpids veiem que si la meitat de les entrades donades (3200) s’haguessin posat a la venda a un preu mig de 15 euros, parlaríem d’una recaptació aproximada de 48.000 euros més a final d’any. No està gota malament. I parlo de vendre la meitat d’entrades ja que cal tenir en compte que sempre hi haurà algunes entrades per a artistes i per a mecenes de gran aportació i organitzadors així com també cal considerar que podrien no vendre’s totes les entrades que avui en dia es regalen. Així mateix, si agafem les entrades destinades a polítics (500) i féssim un canvi profund de mentalitat, podríem acostar l’anomenada alta cultura a 500 gironins més que formen part de col·lectius afectats greument pel sistema econòmic i polític i que normalment no tenen accés a aquest tipus d’espectacles. Una política pública de primer nivell. Una proposta que, per cert, l’equip de govern d’ERC-CUP ja ha impulsat a Salt. A veure si el Ter la porta cap a l’Onyar.

El títol de l’article feia referència al «qui» tenia accés a aquestes entrades. Bé, aquesta informació no consta a l’Ajuntament ni tampoc a la Diputació on també hem fet l’exercici amb el cas dels Jardins de Cap Roig on aquest estiu 52 persones (o 1 de sola 52 vegades) van fer servir les butaques VIP del festival de forma gratuïta. Avui en dia, ni el consistori de la capital ni l’ens provincial saben a qui van a parar les entrades que surten amb el concepte de «protocol». Prou greu, no? Així, més enllà de la lògica presència gratuïta de l’alcalde de Girona o del President de la Diputació o els seus delegats, a hores d’ara no existeix un registre sobre qui fa servei d’aquest privilegi. Ni tan sols existeix la intenció de crear-lo. I crec que, en ares de la transparència, fora bo que aquest control es fes. Tan sols partint d’una premissa ben senzilla i consensuada: és bo que coneguem l’activitat pública dels regidors i representants institucionals. I, de passada, comprovem si aquells que demanen les entrades van als espectacles o si les acaben donant a tercers. Gat per llebre.


lluc  @llucsalellas


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s