Intervenció del Ple Extraordinari de Sant Narcís

Us deixo aquí la meva intervenció d’aquest vespre al ple extraordinari de Sant Narcís:
Abans de res, un breu record per les víctimes dels atemptats de París, de Kobane, Beirut, Bagdad… i de totes les accions violentes hi hagi i hi hagi al seu darrere.
En primer lloc, volem agrair les entitats de Sant Narcís que han fet l’esforç d’intervenir en aquest ple, el poc temps i la controvèrsia generada ho fan especialment meritori. Volem agrair-los no només que hagin vingut avui a donar veu a la gent de Sant Narcís sinó també que alguns d’ells portin més de 7 anys persistint en la defensa del barri i la seva gent davant de tot el que ha comportat les obres del TAV. Gràcies per ser-hi, doncs.
En segon lloc i abans d’avançar en l’exposició, volem fer autocrítica. Som conscients que la convocatòria d’aquest ple ha generat controvèrsia i que les seves característiques no compleixen les expectatives creades durant molt de temps al barri. Voldria aclarir que el nostre interès ha estat sempre el de fer costat a una demanda veïnal i de col•laborar per desencallar un tema que havia quedat pendent. En cap moment n’hem volgut fer un ús partidista, no sé si això ho podrà dir tothom i hem intentat no fer cap pas sense l’aval de les entitats implicades. En qualsevol cas, volem demanar disculpes sinó ho hem sabut fer prou bé, n’anirem aprenent.
Al mateix temps, però. volem transmetre dues idees que creiem importants:
D’una banda, que la realització d’aquest ple no nega la possibilitat de fer-ne d’altres ni d’habilitar nous espais de participació de les entitats i els veïns i veïnes del barri (audiència pública) sinó el contrari, posar les bases per aquesta participació és un dels nostres objectius per aquest ple.
D’altra banda, creiem que aquest ple ha de permetre explorar aquesta fórmula com a espai de comunicació i de treball amb els barris i per això apostem per estendre-la a d’altres barris en el futur. La formalitat del ple té limitacions, ens som conscients, però pot ser una bona eina per fer tractar periòdicament amb cada barri temes específics amb el reconeixement que es mereixen.
Sense més preàmbuls, doncs, avancem. Les obres del TAV van començar el 2008, ara fa ja 7 anys, doncs, i només 18 després que s’acabés el parc central, també cal tenir-ho en compte. Nosaltres, la CUP, ja vam ser molt crítics en el primer moment, qüestionant la necessitat d’aquesta infraestructura i la forma com es plantejava, conscients de tot el que implicava. Aleshores, juntament amb ICV ens vam quedar sols alertant del que ens venia a sobre. El resultat, però, podem dir que ha superat els pitjors pronòstics i són molts els que haurien de fer autocrítica: l’Estat amb la seva deixadesa, promeses falses i incompliments continuats, la Generalitat per la lentitud en la part que li pertocava, el govern tripartit per permetre que tirés endavant l’obra sense tenir tots els punts lligats i l’actual govern per la poca capacitat de pressió i la lentitud en aquells temes que li són propis. I a tots plegats per massa sovint actuar d’esquena al veïnat i anar sempre a remolc de les seves demandes.
És evident que el fet de no tenir responsabilitats directes de gestió en cap de les administracions implicades ens posa en una situació fàcil per ser crítics. Però també és cert que en aquests anys no hem estalviat, ni estalviarem, esforços per donar suport a les demandes i exigències del barri. Hem estat al vostre costat, trepitjant les obres, valorant l’arbrat, exigint responsabilitats i el que ha fet falta. I en aquí vull fer notar que parlo en plural perquè parlo en nom de la nostra formació, però amb això no tinc cap intenció d’atribuir-me cap mèrit, ans el contrari, vull aprofitar per reconèixer la tasca del regidor que ens ha precedit, en Jordi que representant la CUP, sí, però també com una aposta personal, ha dedicat molt de temps a aquesta lluita de forma absolutament desinteressada.
El cert és, però, que si avui som aquí és gràcies a la lluita veïnal liderada per les associacions de veïns i comerciants que a còpia d’insistir han aconseguit que se’ls tingués en compte (Audiència pública, reunions de veïns, oficina d’atenció…) i que ens féssim conscients de les conseqüències que han tingut i continuen tenint les obres del TAV tant les més immediates com les a mig i llarg plaç.
I és que tot plegat ens ha portat a 7 anys d’obres en una extensió enorme i amb afectacions en molts nivells i a tota la ciutat. Ès evident, però, que el barri de Sant Narcís és el que ha resultat més afectat per aquesta obra. Algunes d’aquestes afectacions s’han anat resolent (amb més o menys encert) a mesura que s’anaven tancant etapes de les obres: sorolls, problemes de mobilitat, afectacions en els edificis… D’altres, però, encara resten per resoldre i unes i altres han generat conseqüències que ja no es resoldran amb la sola finalització de l’obra. No vull fer un a llista de totes elles però sí esmentar-ne un parell per la seva rellevància:
Una és la destrucció de comerços i la pèrdua de vitalitat que comporta. El comerç local i de barri és clau per la cohesió social i a Sant Narcís aquests darrers anys ha viscut una doble crisi: una derivada de la situació econòmica i l’altra dels talls i molèsties de les obres.
L’altra són les afectacions derivades del trànsit de centenars d’autobusos i cotxes que generaran tan l’estació d’autobusos com els aparcaments subterranis. Contaminació, soroll, problemes de mobilitat… El tema és prou important per demanar un estudi independent i rigorós sobre les conseqüències d’aquest trànsit i informar-ne al veïnat de forma precisa.
La realitat actual és, doncs, que tenim unes obres encara per acabar (reposició de la llosa, estació d’autobusos, recuperació d’espais afectats com l’actual estació d’autobusos…). Tenim una part completada que ha hagut d’avançar l’Ajuntament i que cal exigir a ADIF que ens retorni la inversió realitzada per tal que puguem reinvertir-ne part en el barri. Tenim també encara masses dubtes sobre el calendari i les característiques de les obres que resten pendents (en Carles Ribas divendres passat ens n’explica alguns detalls però cal traslladar aquesta informació a la ciutadania). Tenim també una revisió del Pla Especial Urbanístic del Grup d’Habitatges de Sant Narcís licitat al novembre de 2013 que hauria d’haver-se completat ja fa més d’un any però del qual no disposem ni d’una primera proposta (a no ser que avui ens diguin el contrari). Tenim unes afectacions al barri que van molt més enllà de les merament urbanístiques i per tant la demanda d’un pla molt més ampli, tant pel que fa a la zona com pel que fa als àmbits de gestió que ha d’incloure.
És per tot això que enfoquem aquest ple amb voluntat constructiva. Els nostres principals objectius són facilitar la informació pública, generar debat i reactivar les accions amb el barri de Sant Narcís. Però sobretot plantegem aquest ple com un espai on assolir acords tant sobre els passos que cal fer per aconseguir finalitzar definitivament l’agonia de les obres del TAV, com sobre les característiques que han de guiar el Pla Integral de Sant Narcís. És per això que us hem fet arribar dues propostes d’acords.
La primera emmarca l’elaboració d’un Pla Integral al barri de Sant Narcís que ha d’incloure el pla especial urbanístic pendent des de 2013 però ha d’anar molt més enllà. El pla especial urbanístic previst és, de fet, una revisió de l’actual, és una eina exclusivament urbanística i només afecta una part de l’actual barri de Sant Narcís. Un pla de barri actual ha d’integrar tota la zona que conforma l’actual barri de Sant Narcís i atendre les especificitats i idiosincràsies de cada zona. També ha d’anar més enllà a nivell temàtic, no ha de centrar-se exclusivament en l’urbanisme sinó que ha de permetre analitzar i plantejar accions en àmbits com la cultura, la promoció econòmica i el comerç, la mobilitat, l’educació, l’atenció a la infància, joventut i gent gran… En definitiva ha de ser un pla integral que permeti reflexionar i fer propostes des d’una visió global. Evidentment, això requereix la participació de tots i cadascun dels agents implicats al barri i especialment d’aquells que perquè hi viuen o hi treballen el trepitgen cada dia. Per això la nostra proposta no concreta quines accions ha d’incloure aquest pla integral sinó que vol guiar el procés per elaborar-lo i els requisits mínims que ha de tenir posant especial èmfasi en la participació. Per això preveiem:
• L’elaboració del pla integral, que ha de partir d’una diagnosi prèvia i ha d’incloure les actuacions acordades, la seva calendarització, el pressupost assignat i l’àrea de l’Ajuntament responsable de la seva execució i que ha d’estar aprovat abans d’acabar el 2016.
• La constitució d’una comissió ciutadana amb representants d’entitats, grups municipals i tècnics de les àrees implicades i de 5 comissions sectorials (promoció econòmica, cultura, social, urbanisme i mobilitat). Aquestes comissions han d’esdevenir espais de treball i decisió tant en la diagnosi i elaboració del pla com en la seva execució i seguiment.
• L’obertura d’un període d’informació ciutadana i al•legacions i una consulta popular que ha de donar el vist-i-plau al pla integral que s’aprovaria finalment en un ple realitzat al mateix barri de St. Narcís.

La segona es centra en la finalització de les obres de reposició del TAV i pretén posar mesures perquè aquestes es facin amb totes les garanties, perquè es mantingui informada la ciutadania en tot moment i perquè es reconeguin les afectacions que encara perduren en el barri de Sant Narcís. Per això proposem:
• L’organització d’un acte de reconeixement amb el barri
• El manteniment de la bonificació per afectats i valorar la possibilitat de mesures compensatòries pel barri.
• El compromís de l’Ajuntament de fer un seguiment exhaustiu de les obres que resten (llosa, estació d’autobusos i altres peces de l’entorn). Denunciant, si cal, els incompliments i exigint el retorn de les inversions avançades per l’Ajuntament. En aquest sentit creiem que fora bo que l’alcalde anés informant de l’evolució en cada ple.
• L’actuació decidida perquè s’aprovi d’una vegada el pla d’autoprotecció i informar-ne a la ciutadania. Hem demanat informes al respecte i des de l’Ajuntament se’ns ha reconegut que no es té informació concreta respecte les operacions fetes per evitar més inundacions d’aigua. No volem ser còmplices del desastre que hi pot haver si hi ha alguna emergència a les vies del TAV. Sr. Alcalde, si hem de tallar la circulació de trens perquè ens facin cas, nosaltres ens oferim a acompanyar-lo a les vies, però no podem continuar sense pla d’autoprotecció perquè estem exposant la ciutadania però també els cossos que han d’actuar en casos d’emergència.

Tot plegat són propostes que hem deixat obertes i resten obertes. La voluntat, reitero és que esdevinguin una nova arrencada per les actuacions que manquen i que cal fer al barri de St. Narcís.


Laia Pèlach  Laia Pèlach Saget


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s