Càrrecs de confiança a l’Ajuntament: (a) dit i fet

Fa pocs dies el jutjat contenciós administratiu número 1 de Girona va admetre a tràmit un recurs que vam presentar contra l’Ajuntament per haver nomenat personal eventual –és a dir càrrecs de confiança nomenats a dit– per a desenvolupar tasques directives. Hem acabat portant el tema als jutjats després de demanar a l’equip de govern en múltiples ocasions que replantegés aquestes figures, perquè tant des del punt de vista ètic com legal són totalment qüestionables.

Es tracta de vuit llocs de treball, alguns provinents del mandat anterior i d’altres de nova creació, que considerem que per les seves característiques no poden cobrir-se amb personal eventual perquè fan funcions clarament directives. L’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP) diferencia de manera molt clara el personal eventual del personal directiu. Mentre el primer és de lliure designació i només pot realitzar funcions denominades “de confiança i assessorament especial”, el segon s’ha de designar a través de procediments que garanteixin la publicitat i concurrència. Així doncs, el primer està vinculat a l’àmbit de decisió política, que se circumscriu als grups i al govern, i el segon a l’àmbit de l’activitat administrativa.

Queda clar, per tant, que les actuacions professionals relacionades amb les funcions normals de l’administració pública –ja siguin les externes de prestació o les internes de pura organització administrativa– estan vetades al personal eventual, ja que han de ser desenvolupades per personal públic seleccionat sota principis d’igualtat, mèrit i capacitat. En el nostre cas, les places que hem impugnat són les de Coordinador Gerent, Cap de Gabinet de l’Alcalde, Coordinador de Programes, Coordinador de Ciutadania, Coordinador d’Arts Escèniques, Coordinador de Promoció i Ocupació, Coordinador de Sostenibilitat i Assessor Jurídic.

Tot i que ni al Cartipàs ni en els decrets de nomenament apareix una mínima descripció d’aquests llocs de treball –cosa que considerem greu–, és fàcilment demostrable que les feines desenvolupen aquests vuit càrrecs tenen a veure clarament amb aquestes funcions normals de l’administració pública, i que pel lloc que ocupen dins l’estructura municipal la seva tasca és eminentment directiva. Tot plegat, doncs, supera llargament aquelles funcions “de confiança i assessorament especial” que reserva l’EBEP al personal eventual.

És un greuge per al personal municipal –que ha accedit a la seva plaça per via de concursos públics– que es cobreixin llocs de treball de l’estructura administrativa de l’Ajuntament a través de nomenaments a dit, sense haver d’acreditar cap més mèrit o capacitat que l’afinitat d’aquestes persones al partit i/o la persona que governa. I més encara, quan l’Ajuntament de Girona disposa de tècnics preparadíssims per desenvolupar les tasques directives que s’han encomanat a aquestes vuit persones.

L’actual equip de govern és conscient d’aquesta irregularitat. N’és conscient fins al punt que ha hagut de maquillar la denominació d’aquests llocs de treball per tal de fer menys explícit que, efectivament, són càrrecs directius dins l’estructura administrativa. Per això, respecte a mandats anteriors, s’ha evitat la denominació de “cap d’àrea” i s’ha incorporat la de “coordinador”. Fins i tot el gerent ha esdevingut ara “coordinador gerent”. En el dia a dia, l’equip de govern també procura que aquestes vuit persones deixin el mínim rastre de la seva tasca directiva, i per això evita que signin documents administratius. Malgrat tot, només cal observar una mica o parlar amb els treballadors i treballadores per saber que aquestes vuit persones, cadascun a la seva manera, fan i desfan a l’Ajuntament molt més del que permet la llei.

Finalment, la nostra obligació és combatre aquestes males pràctiques, perquè formen part de la dinàmica imposada pels partits del règim –i tan tristament arrelada– d’utilitzar les administracions com empreses i agències de col·locació al servei dels seus interessos. Davant d’això, la nostra recepta és clara. Primer, respecte escrupolós per l’estructura administrativa i els seus processos de selecció públics i de lliure concurrència. Segon, limitació clara de sous i mandats i renúncia de privilegis per part de qualsevol càrrec electe o de lliure designació. I tercer, màxima transparència i control democràtic de tota la gestió –política i administrativa– que es fa a les nostres institucions.


Laia Pèlach, Lluc Salellas      Laia Pèlach i Lluc Salellas


Anuncis

2 pensaments sobre “Càrrecs de confiança a l’Ajuntament: (a) dit i fet

  1. […] 29 de juny, ple extraordinari de cartipàs amb l’alcalde Carles Puigdemont, 8 càrrecs de confiança. 23 de març, ple extraordinari de cartipàs amb l’alcaldessa Marta Madrenas, 5 càrrecs de confiança. Pel mig la CUP-Crida per Girona havia denunciat públicament però també als jutjats aquests nomenaments. No ho fèiem partint del no res, ja en el mandat anterior avui denunciat aquesta pràctica i els diferents secretaris municipals havien informat que aquests nomenaments no estaven suficientment justificats. Tot plegat ho explicàvem en aquest article. […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s