Setmana de la mobilitat

Ahir va caure a les meves mans un díptic de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a Girona. Desagradable sorpresa veure com de poc ambicioses són les propostes. En total són 8 accions: dues formen part de la programació habitual de la caseta de la Devesa (dues passejades molt interessants però que tenen molt poc a veure amb la mobilitat) una inspecció tècnica de bicicletes que, tot i que no queda reflectit en el prospecte, m’imagino que l’ha realitzat Mou-te en Bici; una activitat per formar nens i nenes per circular amb seguretat i civisme; una xerrada dirigida a gent gran sobre com circular amb bus; i una sessió teòrico pràctica sobre com circular combinant a peu i en bus; una campanya de sensibilització sobre avantatges d’anar a peu; i una trobada amb la Comissió de Ciutat del Consell Municipal de la Gent Gran (no acabo d’entendre si només s’hi reuneixen per aquestes dates ni si s’hi parlarà de mobilitat però es veu que ha d’anar entre els actes de la setmana de la mobilitat). Tot plegat explicat amb coloraines, hi posem el logo de la setmana i amb tota la barra del món ho venem com un gran esdeveniment.

No cal fer una recerca gaire extensa per conèixer i inevitablement comparar les propostes d’algunes ciutats europees. Bona part d’elles es sumen al Dia sense cotxes amb talls en carrers de la ciutat, en algunes ocasions molt agoserats tant per l’abast dels talls com per la centralitat dels carrers que es deixen lliures de cotxes o pel context en què es realitza el tall. Bona part d’elles situen la bicicleta com a protagonista principal oferint reconeixements i premis a aquells i aquelles que hi circulen o amb propostes com la promoció del bicing elèctric o un intercanvi de bicicletes. Mentrestant a Girona, com ve essent habitual, suposo que la policia municipal farà controls en punts negres per les bicicletes per detectar i multar els i les que infringeixen la normativa viària davant la manca d’alternatives reals, i el Sr. Alcalà es dedica a publicitar una nova taxa de 2€ per alguns aparcaments fins ara gratuïts.

De debò que Girona no té res més a oferir? Em nego a creure-ho. Aquesta setmana promoguda a nivell europeu és el context ideal per provar una forma diferent de circular a Girona, una oportunitat per assajar què passaria si els autobusos fossin gratuïts, si tinguéssim bicicletes a disposició en punts claus, si no es pogués transitar amb vehicles de motor per bona part dels carrers de la ciutat o si tots els nens i les nenes tinguessin camins segurs per anar a peu a l’escola. Una oportunitat per fer una convocatòria àmplia i oberta de la taula de la mobilitat on tots els agents implicats (escoles, famílies, veïns, sindicats, empreses, universitat, entitats i persones expertes en mobilitat…) tinguessin veu. Oportunitats que enguany hem tornat a perdre. I, ja que no ho ha fet el propi ajuntament, us deixo aquest breu vídeo que ens anima a trobar la millor combinació per moure’ns:


Laia Pèlach  Laia Pèlach Saget


Advertisements

3 pensaments sobre “Setmana de la mobilitat

  1. Us torno a donar la raó, la veritat és que cada vegada em sento més impotent veient com s’està gestionant la ciutat en general i en temes de mobilitat, ja no en parlem, tot i ser l’únic que l’Ajuntament ha fet en els més de quatre anys que governa.

    Quines han sigut les accions relacionades amb la mobilitat: treure aparcaments gratuïts, fer zones de pagament siguin blaves o verdes i fer uns quants trams de carrils bici fent desaparèixer necessaris carrils de vehicles a motor. Tristíssim.

    Jo em moc a peu perquè visc a una zona molt cèntrica però és que si vius a Girona pots escollir entre viure al centre o tenir clar que hauràs de destinar un bon fons a pagar autobús o pàrking de pagament.

    Pagar, pagar i pagar. I ara, per postres, volen fer pagar el pàrking de la Copa i treure les places de davant de la Sala de Ball si no m’equivoco. Ho trobo indignant. Està clar: si tens poder econòmic aparcaràs còmodament i si no els dies freds d’hivern et tocarà creuar l’humida i freda Devesa aparcant ben lluny del centre si vens de fora.

    Quants treballadors entren a Girona a treballar cobrant sous de 700 i 800 euros mensuals? Moltíssims. I encara que en cobrin més, tot és molt car i pagar 40 euros al mes (el resultat dels 2 euros diaris de la Copa) a més del combustible del desplaçament se surt del pressupost de molta gent.

    Indignant.

    Això de treure places d’aparcament i fer-ne de pagament s’ha d’aprovar al ple municipal? Perquè si és així suposo que algun partit li haurà de donar suport, no? Quins seran si és així?

  2. Bona nit Laia,

    Sóc votant de la CUP i estic molt content de la feina que esteu fent per la nostra ciutat.

    Però després de llegir el teu escrit m’he sentit molt malament i t’ho volia dir. Sóc tècnic de l’Ajuntament de Girona i he participat en l’organització d’algunes activitats que esmentes i et puc assegurar que he fet tot el possible per tirar-les endavant.

    Saps que treballem sota criteri polític, està clar… Però es fa el que es pot, més ben dit el que a un li deixen fer, i veure aquesta crítica tant dura (que segur que no anava cap als tècnics…) m’ha remogut coses i necessitava expressar-ho.

    Espero que sigueu conscients de que darrere de cada activitat, díptic, xerrada… Hi ha una feina feta molts cops per un treballador i no per un regidor/a.

    Moltes gràcies per tot!

    Salutacions,

    Inot89

    • Hola, veig que em va quedar pendent de respondre. Com bé apuntes, l’article no vol en cap cas criticar la feina realitzada per personal tècnic sinó tot el contrari, entenc que és difícil treballar en un context en què no es valora la feina que fas. Precisament aquesta és la crítica, el desinterès absolut per part dels responsables polítics per tirar endavant iniciatives com aquestes. Un desinterès que tu pateixes com a tècnic i que pateix també la ciutadania i que per això nosaltres denunciem de forma contundent, precisament perquè creiem que són temes molt importants a qui el govern actual no dóna prou importància. Però també intentem fer la crítica amb ànim constructiu fent propostes de millora que sovint no són ateses pels regidors o regidores en qüestió.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s